Regulamentul probei de robotica

PROGRAM PILOT

In cadrul sezonului INTO ORBIT, Romania participa la un pilot pentru a extinde regula privind software-ului permis. FIRST LEGO League raspunde interesului comunitatii pentru a permite folosirea altor programe si limbaje de programe decat software-ul MINDSTORMS EV3, NXT sau RCX pentru a programa robotii pentru turneele FIRST LEGO League.

Actualizarile regulilor pentru proba de robotica sunt valabile numai in regiunile pilot, inclusiv Romania, in plus fata de actualizarile provocarii.

Echipele pot folosi orice software vor - a se vedea regula actualizata R07 de mai jos. Retineti ca R05 exclude utilizarea oricarui software care necesita comunicarea exterioara caramizii MIndstorms, in timp ce misiunile sunt executate. Echipele care aleg sa utilizeze alt software decat software-ul oficial MINDSTORMS fac acest lucru pe propriul risc.

Exista multe solutii software disponibile pentru programarea LEGO MINDSTORMS. LEGO va oferi suport tehnic limitat pentru Microsoft MakeCode pentru EV3 (https://www.lego.com/en-us/service). Orice alt software care este compatibil cu LEGO MINDSTORMS si nu incalca alte reguli FIRST LEGO League poate fi folosit in competitie, dar nu este suportat de LEGO. Suportul pentru alte programe software trebuie sa provina de la dezvoltatorii acelui software. Unele optiuni software necesita acces la internet; acest lucru nu poate fi garantat la evenimentul din martie 2019. Va recomandam sa va aduceti propriul hotspot mobil daca aveti nevoie de acces la internet.

Toate echipele ar trebui sa fie pregatite sa descrie programele lor juratilor, care ar putea sa nu fie familiarizati cu limbajul de programare folosit de echipa respectiva. Echipele trebuie sa foloseasca noua fisa de prezentare pentru Proiectarea robotului pentru a ajuta la documentarea si explicarea programelor pentru jurati.
 
La sfarsitul sezonului, vom cere tuturor echipelor care aleg un software alternativ sa finalizeze un sondaj pentru a ne trimite feedback despre experientele lor. Sunteti bineveniti sa ne trimiteti un e-mail de feedback si in timpul sezonului.

Actualizare

Regulile R01, R05 si R07 de la proba de robotica au fost ajustate pentru a permite o schimbare, in politica software-ul permis, pe care FIRST LEGO League o testeaza ca proiect pilot in regiunile selectate.

Ajustarile sunt evidentiate mai jos.

I. Principii generale

PG1 - PROFESIONALISM DEMN®.

Sunteti ”profesionisti demni.” Concurati din greu impotriva problemelor, tratand oamenii cu respect si bunatate. Daca v-ati inscris la FIRST® LEGO® League cu scopul principal de a “castiga un concurs de robotica,” atunci nu sunteti in locul potrivit!

PG2 - INTERPRETARE.

  • Daca un detaliu nu este mentionat, acesta nu conteaza.
  • Textele din descrierea misiunilor inseamna numai si exact ceea ce este scris.
  • Daca un cuvant nu are o definitie in cadrul probei, utilizati sensul normal al acestuia.

PG3 - BENEFICIUL DUBIULUI.

Daca un arbitru are de facut o alegere foarte dificila si nimeni nu poate face referire la un text explicit care ar aduce claritate, veti obtine beneficiul dubiului. Aceasta curtuazie, oferita cu buna-credinta, nu trebuie utilizata ca o strategie.

PG4 - VARIABILITATE.

Furnizorii si voluntarii nostri incearca din greu ca toate terenurile de joc sa fie corecte si identice, dar trebui sa fiti pregatiti oricand sa intalniti mici defecte si diferente. Echipele de top tin cont de acest aspect la antrenamente. Exemplele includ aschii in peretii laterali, schimbari de iluminare si riduri/ondulari pe plansa de joc.

PG5 - ORDINEA DE INTERPRETARE.

In cazul in care doua fapte oficiale se contrazic, sau creeaza confuzie atunci cand sunt examinate impreuna, iata ordinea importantei acestora (#1 fiind cel mai important):

#1 = ACTUALIZARILE curente privind proba de robotica

#2 = MISIUNILE si PREGATIREA MESEI DE CONCURS

#3 = REGULAMENTUL

#4 = ARBITRUL LOCAL PRINCIPAL. In situatii neclare, arbitrii locali principali pot lua decizii de buna credinta, dupa discutii, tinand cont de regula PG3.

  • Imaginile si clipurile video nu au nici o autoritate, cu exceptia cazului cand se face referire la ele in #1, #2, sau #3.
  • Email-urile si comentariile de pe forum nu au nici o autoritate.

II. Definitii

D01 - MECI.

Un “Meci” este atunci cand doua echipe joaca fata in fata pe doua terenuri plasate unul langa altul, unite pe latura nordica.

  • Robotul vostru este LANSAT o data sau de mai multe ori din baza si incearca sa rezolve cat mai multe misiuni.
  • Meciurile dureaza 2 minute si 30 de secunde, timp in care nu se fac pauze (cronometrul nu este oprit).

D02 - MISIUNE.

O “misiune” este o oportunitate pentru robot de a obtine punctaj. Misiunile sunt scrise sub forma de:

  • REZULTATE, care trebuie sa fie vizibile arbitrului LA SFARSITUL MECIULUI.
  • METODE, care trebuie observate de arbitru PE MASURA CE AU LOC.

D03 - ECHIPAMENT.

“Echipament” reprezinta tot CE ADUCETI la un meci pentru activitati aferente misiunilor.

D04 - ROBOT.

“Robotul” vostru este format din caramida inteligenta LEGO® MINDSTORMS® si toate echipamentele pe care le-ati combinat manual cu aceasta si nu sunt menite de a fi separate de aceasta, decat manual.

D05 - MODEL PENTRU MISIUNE.

“Modelul pentru misiune” este orice obiect LEGO care ESTE DEJA IN TERENUL DE JOC atunci cand ati ajuns langa el.

D06 - TEREN DE JOC.

“Terenul” este mediul de joaca al robotului, care consta din modele pentru misiuni amplasate pe plansa de joc, inconjurata de pereti laterali, toate amplasate  pe o masa de concurs. “Baza” este o parte a terenului de joc. Pentru mai multe informatii, consultati documentul ”PREGATIREA MESEI DE CONCURS”.

D07 - BAZA.

“Baza” este zona direct amplasata deasupra sfertului de cerc din sud-vestul terenului de joc. Se extinde spre sud-vest de la exteriorul liniei curbe subtiri PANA LA peretii coltului (nu mai departe). Linia subtire din jurul oricarei zone de punctaj este considerata ca parte a zonei respective. Atunci cand o locatie precisa legata de o linie este neclara, se presupune rezultatul cel mai favorabil pentru echipa. (vedeti diagrama de mai jos.)

D08 - LANSARE.

Se considera o ”lansare”, ori de cate ori ati terminat de manevrat robotul si apoi il faceti sa PORNEASCA.

D09 - INTRERUPERE.

Urmatoarea interactiune pe care o aveti cu robot dupa lansare, este considerata o “intrerupere”.

D10 - TRANSPORTARE.

Daca un obiect (orice obiect) este intentionat / strategic:

  • luat din locul sau si/sau
  • mutat intr-un alt loc si/sau
  • lasat intr-un loc nou,

atunci obiectul este “transportat.” Procesul de transportare se termina atunci cand lucrul transportat nu mai este in contact cu ceea ce il transporta.

III. Echipamente, software si oameni

R01 - TOATE ECHIPAMENTELE.

Toate echipamentele trebuie realizate din elemente LEGO in stare lor initiala (din fabrica).

Exceptie: corzile si tuburile LEGO pot fi taiate.

Exceptie: notite pe hartie privind programul sunt ADMISE (in afara terenului).

Exceptie: marcaje pot fi utilizate in regiuni ascunse in scop de identificare.

Actualizare PILOT
Exceptie: Cardurile de memorie pot introduse in slotul corespunzator din caramida inteligenta (controller).

R02 - CARAMIDA INTELIGENTA.

Puteti utiliza doar O SINGURA caramida (controller) pe durata unui meci.

  • Aceasta trebuie sa corespunda exact unui tip indicat mai jos (exceptie: culoarea).
  • TOATE celelalte caramizi trebuie lasate LA STAND pentru meciul respectiv.
  • Orice control la distanta sau schimb de date cu robotul (inclusiv bluetooth) in zona de competitie este ilegal.
  • Aceasta regula va limiteaza la UN SINGUR ROBOT pe durata unui meci.
caramida EV3
caramida NXT
caramida RCX

R03 - MOTOARE.

Puteti utiliza pana la PATRU motoare individuale in oricare meci.

  • Fiecare dintre acestea trebuie sa fie identic cu unul din tipurile de mai jos.
  • Puteti include mai multe motoare de un tip, dar numarul total nu trebuie sa fie mai mare de PATRU.
  • TOATE celelalte motoare trebuie lasate LA STAND pentru durata unui meci, FARA EXCEPTII.
motor EV3 "MARE"
motor EV3 "MEDIU"
motor NXT
motor RCX

R04 - SENZORI EXTERNI.

Puteti folosi cati senzori doriti.

  • Fiecare dintre ele trebuie sa corespunda exact cu unul din tipurile prezentate mai jos.
  • Puteti include mai multi senzori de un anumit tip.
SENZOR EV3 DE ATINGERE
SENZOR EV3 DE CULOARE
SENZOR EV3 ULTRASONIC
SENZOR EV3 GYRO/UNGHI
SENZOR NXT DE ATINGERE
SENZOR NXT DE LUMINA
SENZOR NXT DE CULOARE
SENZOR NXT ULTRASONIC
SENZOR RCX DE ATINGERE
SENZOR RCX DE LUMINA
SENZOR RCX DE ROTATIE

R05 - ALTE COMPONENTE ELECTRICE/ELECTRONICE.

In zona de competitie, pentru activitati aferente misiunilor, nu sunt permise alte obiecte electrice/electronice.

Exceptie: Fire si cabluri convertoare LEGO sunt permise dupa cum este necesar.

Exceptie: Sursele de alimentare permise sunt UN SINGUR acumulator sau SASE baterii AA.

Actualizare PILOT
Exceptie: Cardurile de memorie pot fi introduce in slotul corespunzator din caramida inteligenta (controller).

R06 - ELEMENTE NON-ELECTRICE.

Folositi oricate elemente non-electrice produse de LEGO doriti, din orice set.

Exceptie: Motoarele de tip “wind-up / pull-back” produse de fabrica nu sunt permise.

Exceptie: Modele suplimentare/duplicate pentru misiuni nu sunt permise.

R07 - SOFTWARE.

Actualizare PILOT
DOAR pentru regiunile ce participată la pilotul pentru proba de robotică INTO ORBITSM:
- regula R07 – SOFTWARE nu mai este valabilă.

Robotul poate fi programat doar folosind software LEGO MINDSTORMS RCX, NXT, EV3, sau RoboLab (orice versiune). Nu este permis alt software. Patch-uri, extensiile si versiuni noi ale software-ului acceptat si eliberate de producatori (LEGO si NI) sunt permise, insa seturile de instrumente, inclusiv setul de instrumente LabVIEW, nu sunt permise.

R08 - TEHNICIENI.

  • Doar doi membri ai echipei, denumiti “tehnicieni”, se pot afla langa masa de competitie in acelasi timp.

Exceptie: Alti membrii ai echipei pot interveni pentru reparatii cu adevarat urgente in timpul meciului, si ulterior se indeparteaza.

  • Restul echipei trebuie sa ramana in zona specificata de organizatori, cu exceptia tehnicienilor de rezerva ce ar putea inlocui tehnicienii curenti in orice moment, dupa este cazul.

IV. Jocul

R09 - INAINTE DE INCEPUTUL CRONOMETRARII.

Dupa ce ajungeti la teren, la timp, aveti cel putin un minut pentru pregatiri. Doar in acest timp special, puteti de asemenea:

  • intreba pe arbitru daca un model pentru misiune sau pozitionarea sa este corect,

si/sau

  • calibra senzorii de lumina/culoare oriunde doriti.

R10 - INTERACTIUNEA IN TIMPUL MECIULUI.

  • Nu aveti voie sa interactionati cu orice parte a terenului care nu este IN TOTALITATE in baza.

Exceptie: Puteti intrerupe robotul in orice moment.
Exceptie: Puteti lua echipamentul DESPRINS NEINTENTIONAT de pe robot, oriunde, oricand.

  • Nu aveti voie sa faceti ca ceva sa se miste sau sa se extinda in afara liniei Bazei, chiar si partial.

Exceptie: desigur, va puteti LANSA robotul.

Exceptie: puteti muta/lua/DEPOZITA obiecte in afara terenului, in orice moment.

Exceptie: daca un obiect trece peste linia de baza accidental, il puteti lua linistit inapoi – nici o problema.

  • Orice obiect afectat de robot (spre bine sau rau!) sau pus integral in afara bazei ramane in aceea pozitie, cu exceptia cazul in care robotul o schimba. Nimic nu este repozitionat astfel incat sa puteti “incerca din nou.”

R11 - MANIPULAREA MODELELOR PENTRU MISIUNI.

  • Nu aveti voie sa dezasamblati modelele pentru misiuni, fie si temporar.
  • Daca combinati un model pentru misiune cu ceva (inclusiv cu robotul), combinatia trebuie sa fie astfel incat, daca vi se solicita, sa se poata ridica modelul pentru misiune fara ca altceva sa se ridice impreuna cu el.

R12 - DEPOZITAREA.

  • Orice obiect aflat in totalitate in baza poate fi mutat/depozitat in afara terenului, dar trebuie sa ramana la vederea arbitrului.
  • Orice obiect depozitat in afara terenului este “considerat” drept complet in baza si poate fi plasat in zona aprobata.

R13 - LANSAREA.

O lansare (sau relansare) presupune:

GATA DE LANSARE

  • Robotul vostru si totul din baza este gata de miscare sau de utilizare si este aranjat manual dupa cum va place, toate fiind amplasate ”COMPLET IN BAZA”, fara sa depaseasca inaltimea de 30.5 cm.
  • Arbitrul poate observa ca nimic de pe Teren nu este in miscare sau manipulat.

START!

  • Aplecati-va si atingeti un buton sau semnalati unui senzor pentru a initia un program.

LA PRIMA LANSARE DIN CADRUL MECIULUI – In acest caz, este necesara o sincronizare exacta, astfel incat timpul exact de lansare sa corespunda cu inceputul ultimului cuvant/sunet din numaratoare, cum ar fi “Pe locuri, fiti gata, Start!” sau BEEEP!

R14 - INTRERUPEREA.

Daca INTRERUPETI robotul, trebuie sa-l opriti imediat, *apoi ridicati-l cu calm pentru o relansare. Iata ce se intampla cu robotul si orice obiect transportat, in functie de locul in care acestea erau la momentul respectiv:

ROBOTUL

Complet in baza:Relansare
NU este complet in baza:Relansare + Penalizare

OBIECTUL TRANSPORTAT CE A PLECAT DIN BAZA LA CEA MAI RECENTA LANSARE

Mereu:Il pastrati

OBIECTUL TRANSPORTAT CE NU A PLECAT DIN BAZA LA CEA MAI RECENTA LANSARE

Complet in baza: Il pastrati
NU este complet in baza:Il dati arbitrului

* “PENALIZAREA” este descrisa in misiuni.

DACA NU INTENTIONATI SA RELANSATI – In acest caz, puteti opri robotul si sa il lasati in locul respectiv.

R15 - BLOCAREA.

Daca robotul NEINTRERUPT pierde ceva ce transporta, acestui obiect trebuie sa i se permita sa ajunga in stare de repaus. Apoi, iata ce se intampla cu obiectul transportat, in functie de locul unde este in repaus:

OBIECTUL TRANSPORTAT

Complet in baza:Il pastrati
Partial in bazaIl dati arbitrului
Complet in afara bazeiIl lasati neatins

R16 - INTERVENTIA.

  • Nu aveti voie sa afectati negativ cealalta echipa, cu exceptia modului descris intr-o misiune.
  • Misiunile pe care celelalta echipa le incearca dar le esueaza din cauza actiunilor ilegale comise de catre voi sau robotul vostru, vor fi luate in calcul pentru acea echipa.

R17 - DETERIORAREA TERENULUI.

  • Daca robotul separa prinderea Dual Lock sau distruge un model pentru misiune, atunci misiunile care devin in mod evident posibile sau mai usoare datorita acestei deteriorari sau actiuni nu vor fi punctate.

R18 - SFARSITUL MECIULUI.

Odata cu sfarsitul meciului, totul trebuie lasat exact in starea in care se afla.

  • In cazul in care robotul se misca, opriti-l cat mai curand  posibil si lasati-l pe loc. (Modificari facute dupa sfarsit nu sunt luate in considerare.)
  • Dupa aceea, nu atingeti nimic pana ce arbitrul nu permite rearanjarea mesei.

R19 - ACORDAREA PUNCTAJULUI.

FISA DE PUNCTAJ.

Arbitrul discuta despre ce s-a intamplat si examineaza terenul impreuna cu voi, misiune dupa misiune.

  • Daca sunteti de acord cu totul, semnati si fisa de punctaj devine definitiva.
  • Daca nu sunteti de acord cu ceva, arbitrul principal ia decizia finala.

IMPACT.

Doar CEL MAI BUN SCOR din rundele standard este luat in considerare pentru premii/avansare. Semifinalele / finalele, daca sunt organizate, sunt doar pentru mai multa distractie.

EGALITATI.

Egalitatile sunt departajate utilizand cel de-al doilea, si ulterior ce de-al treilea cel mai bun punctaj. In cazul in care egalitatea nu este rezolvata, organizatorii turneului decid ce este de facut.

Schimbari pentru sezonul 2018/2019

MAJORE

  • In cazul in care intrerupeti robotul in timp ce transporta ceva luat din baza la ultima lansare, acum puteti pastra respectivul obiect.

MINORE

  • Liniile de frontiera sunt intotdeauna parte din zona pe care o definesc.
  • Litigiile legate de grosimea liniilor subtiri (cum ar fi marginea bazei) se solutioneaza intotdeauna in favoarea echipei.
  • Trebuie sa va conformati standardelor evenimentelor locale privind stilul si dimensiunea tavilor si carucioarelor pentru depozitare.
  • Este in regula sa opriti robotul si sa il lasati in loc, fara pedeapsa, daca ati terminat cu misiunile dorite.