Proba de robotica

1. Cititi regulamentul probei de robotica din ghidul provocarii.

2. Identificati una sau mai multe misiuni de rezolvat

3. Proiectati, construiti si programati un robot folosind LEGO® MINDSTORMS® ce poate rezolva misiunea/misiunile. Misiunile descrise mai jos sunt doar o prezentare generală. Pentru detalii complete, descărcați și citiți ghidul provocării.

Precizări privind condițiile de notare:

  • În cadrul descrierii misiunilor, condițiile specifice de notare sunt scrise ITALIC.
  • Metodele marcate cu steluță ✱ trebuie să fie SINGURELE folosite și OBSERVATE de arbitru.
  • REZULTATELE/CONDIȚIILE subliniate trebuie să fie vizibile la SFÂRȘITUL meciului.

M01 – Calatoria in spatiu

Lansati fiecare incarcatura, ruland in mod evident pe rampa de deplasare in spatiu.

La fiecare lansare, caruciorul ✱ trebuie sa fie independent in momentul cand ajunge la prima conexiune a caii de rulare.

  • Incarcatura cu vehicul: 22 pct.
  • Incarcatura cu provizii: 14 pct.
  • Incarcatura cu echipaj: 10 pct.

Ca cerinta valabila in orice misiune, cuvantul ”independent” inseamna ”nu este in contact cu niciunul dintre echipamentele robotului”. Atata timp cat caruciorul se deplaseaza in mod independent dupa prima conexiune a caii de rulare, e in regula daca acesta nu se roteste complet pana la capatul estic.

Rampa de deplasare in spatiu
Rampa de deplasare in spatiu (pozitia initiala)
Rampa de deplasare in spatiu (exemplu de pozitie finala)
Incarcatura cu echipaj
Incarcatura cu provizii
Incarcatura cu vehicul

M02 – Reteaua de panouri solare

  • Ambele panouri solare sunt inclinate spre acelasi teren: 22 pct. pentru ambele echipe
  • Propriul panou solar este inclinat spre terenul celeilalte echipe: 18 pct
Panoul solar inclinat spre propriul teren
Panoul solar inclinat spre terenul advers
Panoul solar (pozitia initiala)

M03 – Tiparirea 3D

  • Obtineti caramida 2x4 ✱ prin plasarea mostrei de regolit in imprimanta 3D.
  • Caramida 2x4 scoasa si complet in zona tinta de pe planeta nord-estica: 22 pct.
  • SAU Caramida 2x4 scoasa, dar nu complet in zona tinta de pe planeta nord-estica: 18 pct.
Imprimanta 3D (pozitia initiala)
Imprimanta 3D (caramida eliberata)
Imprimanta 3D (regolit depus)

M04 – Traversarea craterului

  •  Toate elementele de sustinere a greutatii echipamentului de traversare trebuie sa treaca ✱ complet printre turnuri.
  • Traversarea trebuie sa fie ✱ de la est la vest si complet dincolo de poarta culcata: 20 pct.

 

 

Crater (pozitie initiala)
Crater (pozitie initiala)
Crater (pozitie finala)
Crater (pozitie finala)

M05 – Extractia

  • Mutati toate cele patru mostre astfel incat sa nu mai atinga axul care le-a tinut in modelul ”Extractie resurse”: 16 pct.
  • Plasati mostra de gaz astfel incat sa atinga plansa si sa fie complet in zona tinta a modulului lunar: 12 pct.
  • SAU Plasati mostra de gaz complet in baza: 10 pct.
  • Plasati mostra de apa astfel incat sa fie sustinuta doar de modelul serei: 8 pct.
Mostra de gaz
Mostra de apa
Mostra de regolit
Extractia (pozitia initiala)
Extractia (mostre scoase)

M06 – Modulele statiei spatiale

  • Modulele inserate trebuie sa atinga doar habitatul central.
  • Mutati modulul conic complet in baza: 16 pct.
  • Introduceti modulul tubular in habitatul central, portul de pe partea vestica: 16 pct.
  • Transferati / introduceti modulul de andocare in portul estic al habitatului central: 14 pct.
Statia spatiala (pozitia initiala)
Statia spatiala (exemplu de pozitie finala)
Statia spatiala (exemplu de pozitie finala)
Modulul tubular
Modulul de andocare

M07 – Urgenta la iesirea in spatiu

  • Mutati-l pe Gerhard astfel incat corpul sau sa fie introdus cel putin partial in camera de etansare (sas) a habitatului central.
  • Complet in: 22 pct.
  • SAU Partial in: 18 pct.

In contextul acestei misiuni, cuvantul ”corp” include toate componentele cu exceptia buclei.

Astronautul "Gerhard"
Astronautul "Gerhard" (pozitia initiala)
Astronautul "Gerhard" (pozitia finala)

M08 – Exercitiile aerobice

  • Mutati acul indicator pe cadranul aparatului de exercitii ✱ prin folosirea unuia sau ambelor brate de actionare.
  • Varful acului indicator este complet pe portocaliu sau partial acoperind oricare dintre marginile zonei portocalii: 22 pct.
  • SAU Varful acului indicator este complet pe alb: 20 pct.
  • SAU Varful acului indicator este complet pe gri sau partial acoperind oricare dintre marginile zonei gri: 18 pct.
Aparatul de exercitii (pozitia initiala)
Aparatul de exercitii (pozitia initiala)
Bratul de actionare

M09 – Exercitiile de forta

  • Ridicati bara de forta astfel incat a patra gaura a cremalierei devine cel putin partial vizibila, ca in imagine: 16 pct.
Aparatul de exercitii (pozitia finala)
Aparatul de exercitii (pozitia finala)
Aparatul de exercitii (pozitia finala)

M10 – Productia de mancare

  • Invartiti culorile serei astfel incat greutatea gri sa fie CAZUTA dupa verde, dar inainte de maro,doar prin actionarea barei de impingere: 16 pct.
Sera (pozitia initiala)
Sera (exemplu de pozitie finala)
Sera (exemplu de pozitie finala)

M11 – Viteza de evadare

  • Faceti ca nava spatiala sa se deplaseze suficient de rapid si mult pentru a ramane sus, doar prin apasarea/lovirea rampei de lansare: 24 pct.
Lansare racheta (pozitia finala)

M12 – Orbitele satelitilor

  • Mutati un satelit (cu oricare parte a acestuia) pe sau deasupra zonei dintre cele doua linii ale orbitei exterioare: 8 pct. fiecare
Satelitul nr. 1
Satelitul nr. 2
Satelitul nr. 3

M13 – Observatorul

  • Mutati varful acului indicator complet pe portocaliu sau partial acoperind oricare dintre marginile zonei portocalii: 20 pct.
  • SAU Mutati varful acului indicator complet pe alb: 18 pct.
  • SAU Mutati varful acului indicator complet pe gri sau partial acoperind oricare dintre marginile zonei gri: 16 pct.
Observatorul
Observatorul

M14 – Devierea meteoritilor

  • Trimiteti meteoritii ✱ dincolo de linia libera pentru a atinge plansa in capcana de meteoriti.
  • Meteoritii trebuie sa fie loviti/lansati cat timp sunt ✱ in mod evident si complet la vest de linia libera.
  • Intre momentul lovirii/lansarii si pozitia finala, meteoritii ✱ trebuie sa fie in mod evident independenti.
  • Meteoriti in sectiunea centrala: 12 pct. fiecare
  • Meteoriti in oricare din sectiunile laterale: 8 pct. fiecare

Daca vreodata inelul pentru meteorit se afla in afara pozitiei marcate pe plansa, atunci inelul poate fi indepartat manual de pe terenul de joc (aceasta este o exceptie speciala fata de reguli).

Meteoritii si inelul de lansare
Capcana de meteriti (pozitie initiala)
Capcana de meteriti (pozitie finala)
Capcana de meteriti (pozitie finala)

M15 – Aselenizarea modulului lunar

  • Mutati modulul lunar astfel incat sa fie intact, in contact direct cu plansa si complet in zona tinta: 22 pct.
  • SAU Mutati modulul lunar astfel incat sa fie intact, in contact cu plansa si complet in zona planetei nord-estice: 20 pct.
  • SAU Mutati ambele parti ale modulului complet in baza: 16 pct.

Modulul lunar este ”intact” daca partile sale sunt conectate prin cel putin doua din cele patru axe crem de fixare.

Aselenizare (pozitia initiala)
Modulul lunar (intact)

P01 – Penalizarile pentru intreruperi

  • Daca ✱ intrerupeti robotul: minus 3 pct. de fiecare data
  • Arbitrul va plasa un disc de penalizare in triunghiul alb din coltul sud-estic, reprezentand o penalizare permanenta. Pot fi acordate maxim 6 astfel de penalizari.
  • Daca un disc de penalizare este scos din triunghiul alb, el va fi pur si simplu returnat, penalizarea mentinandu-se.
Disc de penalizare
Disc de penalizare
Disc de penalizare
Disc de penalizare
Disc de penalizare
Disc de penalizare

Instructiuni de construire ale modelor pentru misiuni - INTO ORBIT

Pentru a construi modele folosite in cadrul misiunilor din sezonul INTO ORBIT, va rugam sa descarcati fisierele de mai jos. Toate piesele necesare le gasiti in kitul de concurs, pe care il puteti comanda la inscrierea echipei.

Masa de concurs - Detalii de asamblare si fixare a modelelor pentru proba de robotica

Alte documente utile

Sfat: Verificati si sectiunea ”Resurse INTO ORBIT”!